Syventävä vaihe
Syventävä vaihe autokoulussa
Syventävän vaiheen tavoitteena on, että uusi kuljettaja
- Syventää vastuullisen kuljettajan perustaitoja turvallisen, sosiaalisen ja ekologisen ajamisen näkökulmista
- Saa realistisen käsityksen omasta osaamisestaan ja kehittyy itsearvioinnissa
- On valmis kehittämään itseään kuljettajana
Syventävä vaihe muodostuu yksilöllisestä ja ryhmäopetuksesta
Vaihe alkaa yksilöllisillä arviointiajoilla. Syventävään vaiheeseen kuuluu myös yksi tunti itseopiskelua.
Teoriaopetus
- vähintään 4 oppituntia, joista
- 1 on yksilöllinen palautetunti
- 3 on ryhmäoppitunteja.
B21 Yksilöllinen arviointi ja palaute
- Itsearviot ja palaute harjoitteluvaiheesta / oppimispäiväkirja
- Itsearviointi: taitojen kehittyminen harjoitteluvaiheessa (oppimispäiväkirja)
- Vaaratilanteen erittely, jossa kuvataan yksi vaaratilanne tai onnettomuus harjoitteluvaiheessa (oppimispäiväkirja)
- Polttoaineen kulutuksen kehitys ja seuranta harjoitteluvaiheessa (oppimispäiväkirja)
- Sosiaalisten taitojen testi (Interaction tai vastaava)
- Vuorovaikutustesti tietokoneella tai simulaattorilla, 0,5 oppituntia
- testin voi korvata opetuskeskustelulla
- Palautekeskustelu oppimispäiväkirjan, arviointiajojen ja vuorovaikutustestin pohjalta, 0,5 oppituntia
B22 Ulkoiset riskit ja niiden välttäminen – turvallisuus
- Harjoitteluvaiheen kokemuksia
- Kuinka paljon ajanut, millaisia ajoja?
- Mikä ajamisessa on onnistunut parhaiten?
- Mikä ajamisessa on ollut epävarmaa?
- Millaisiin vaaratilanteisiin on jouduttu?
- Tyypillisiä ulkoisia riskitilanteita
- autoon liittyviä (esim. renkaat)
- ympäristöön liittyviä (esim. eläimet)
- keliolosuhteisiin liittyviä (linkitys rataan)
- muihin tienkäyttäjiin liittyviä (esim. pyöräilijät)
B23 Sisäiset riskit ja sosiaaliset taidot – sosiaalisuus
- Yhteenveto
- arviointiajoista
- vuorovaikutustesteistä
- Tyypillisiä sisäisiä riskitilanteita
- tietoinen riskinotto
- väsymys
- omien tunteiden hallinta
- kokemuksia harjoitteluvaiheesta
- Vuorovaikutustaidot
- toisten viestien tunnistaminen
- oma viestintä muille tienkäyttäjille
- sietokyky (esim. kestää toisten virheitä)
- toisten huomioon ottaminen
B24 Ekologiset taidot – ekologisuus
- Kokemuksia ja yhteenvedot
- harjoitteluvaiheesta (oppimispäiväkirjat)
- arviointiajoista
- Ekologinen auton käyttö
- Oman auton ekologisuus
- Kulkutavan valinta
- Reitin valinta
- Taloudellinen ajotapa
- Itsensä kehittäminen vastuullisena kuljettajana
Ryhmäoppitunnit voidaan toteuttaa myös turvatalossa
Tuntien aiheet valitaan/painotetaan ryhmän mukaan
Ajo-opetus
Ajo-opetusta on vähintään 4 ajotuntia, joista 2 toteutetaan liikenteessä ja 2 ajoharjoitteluradalla
Arviointiajojen lähtökohtana on se, että oppija kokee ajon mahdollisuutena kehittyä kuljettajana.
Tällöin ajotapa vastaa mahdollisimman hyvin hänen tavanomaista ajotyyliään
1. Arviointiajo: Taajamassa
- Tässä arviointiajossa keskitytään erityisesti taajamassa ajon turvallisuuteen ja taloudellisuuteen. Myös kuljettajan sosiaalisia taitoja arvioidaan. Ajo toteutetaan monipuolisena reittinä.
- Itsearvioinnissa, opettajan arviossa ja palautteessa käytetään kriteereinä vastuullisen kuljettajan perustaitoja ja ajamisen taloudellisuutta.
2. Arviointiajo: Maantiellä
- Tässä arviointiajossa keskitytään erityisesti maantiellä ajon turvallisuuteen ja taloudellisuuteen. Myös kuljettajan sosiaalisia taitoja arvioidaan. Ajo toteutetaan monipuolisena reittinä.
- Itsearvioinnissa, opettajan arviossa ja palautteessa käytetään kriteereinä vastuullisen kuljettajan perustaitoja ja ajamisen taloudellisuutta.
Arviointiajot voidaan ajaa yhdellä kerralla tai erikseen
Molemmat tunnit voidaan toteuttaa yksin tai ryhmässä
Ajotunnit sisältävät välittömän itsearvioinnin ja palautteen, mutta varsinainen palautekeskustelu kokonaistaidoista ja kehityskohteista käydään yksilöllisesti oppitunnilla B21 ja yhteenvetona ryhmän suorituksista sitä seuraavilla oppitunneilla.
Näytöt ja harjoitukset ryhmässä harjoitteluradalla (Toteutuksesta erillinen ohje)