Rataopetus
Ratakoulutusmalli nojaa vahvasti vastuullisuuteen ja pedagogisesti itseoppimisen ja itsenäisen tiedonrakentamisen periaatteeseen. Radalle tulevan oppilaan on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää oma vastuunsa tienkäyttäjänä myös ääriolosuhteiden vallitessa.
Radalla ei jatkossa ole tärkeää harjoittelu, vaan ymmärrys siitä, että vaikeissa olosuhteissa kuski on aina heikoilla.
Oppilas käy autokoulun aikana radalla 2 kertaa. Perusvaiheessa radalla ollaan 1 ajotunti ja syventävässä vaiheessa 2 tuntia.
Rataopetus koostuu aina kolmesta elementistä:
Demo (toteutetaan tarkasti ohjeen mukaisesti)
Vuorovaikutteinen esitys liikenteeseen liittyvästä ilmiöstä, jossa esityksen johtajana toimii liikenneopettaja. On tärkeää, että oppilaat osallistuvat aktiivisesti demojen toteutukseen käytännön, keskustelujen ja pohdintojen kautta.
Kokeilu (variaatiot toteutustavoissa sallittuja)
Oppilas kokeilee autoa erilaisissa liikennetilanteissa ääriolosuhteiden vallitessa ja tutustuu esimerkiksi auton käyttäytymiseen eri nopeuksissa.
Pohdinta (vapaata opettajan johtamaa toimintaa)
Oppilaat pohtivat demoja ja kokeiluja yhdessä ja erikseen. On tärkeää, että pohdinnoissa haetaan linkitys tosielämään, ettei oppilaalle jää sitä käsitystä, että ”näin voi käydä vaan radalla”